CFO's en social media

03 oktober 2011

Begin 2011 organiseerde ConQuaestor voor haar interne organisatie een MasterClass over Social Media waarin stevig werd gediscussieerd over de toegevoegde waarde van LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter of Bloggen voor individuen, bedrijfsleven maar zeker ook voor onze eigen organisatie. Aangezien ConQuaestor zich richt op de agenda van de CFO, kwam al snel de vraag in hoeverre de CFO mee moet gaan in deze hype.Onze directievoorzitter Martijn Kamermans was ervan overtuigd dat financiële topmensen zich terughoudend opstellen uit het oogpunt van Compliance.

Begin 2011 organiseerde ConQuaestor voor haar interne organisatie een MasterClass over Social Media waarin stevig werd gediscussieerd over de toegevoegde waarde van LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter of Bloggen voor individuen, bedrijfsleven maar zeker ook voor onze eigen organisatie. Aangezien ConQuaestor zich richt op de agenda van de CFO, kwam al snel de vraag in hoeverre de CFO mee moet gaan in deze hype.

Onze directievoorzitter Martijn Kamermans was ervan overtuigd dat financiële topmensen zich terughoudend opstellen uit het oogpunt van Compliance. ConQuaestor zou ConQuaestor niet zijn als zij deze stelling niet op waarheid zou toetsen dus startte ik een onderzoek.

Ruim 100 CFO’s in de publieke sector én het bedrijfsleven zijn bevraagd naar hun Social Media gedrag. Complex in het onderzoek was de factor ‘tijd’ in verband met de drukke agenda’s van de financieel directeuren die meewerkten. Het onderwerp leende zich voor openheid, een goed gesprek en nieuwsgierigheid naar het gedrag van hun vakgenoten. Welke leeftijdscategorie plaatst de meeste tweets, levert Facebook of Hyves zakelijk ook echt wat op en welke sector is bewust bezig Social Media te koppelen aan de strategie?

De resultaten van het onderzoek zijn in een beknopt rapport weergegeven en ik deel mijn bevindingen graag met u. Graag wil ik de CFO’s bedanken die hun medewerking hebben verleend. Zonder hun openhartigheid was dit rapport nooit tot stand gekomen. Ook dank ik Micheline voor haar vasthoudendheid en energie.

Klik hier onder op het rapport of klik hier om het onderzoek te downloaden.